Cynthia van Wachem - Communicatieadviseur Gezond Werken in de Zorg, Apeldoorn
Ik had het druk. Geen overzicht. Het gevoel dat ik steeds brandjes bluste maar niet werkte aan m’n langetermijndoelen….Ga je dan sessies doen om Intens Productief te leren werken? Ik ben toch al heel productief….en wanneer dan…kost dat niet heel veel tijd en die heb ik nou net niet….
Zo maar wat overdenkingen in mijn hoofd voordat ik ‘ja’ zei om Intens Productief te leren werken. Ik merkte dat ik geen voldoening haalde uit het steeds maar doen van korte, vluchtige taken. Iedere keer even ergens aandacht aan geven, maar dan kwam er weer iemand binnenlopen of kreeg ik een e-mail en was ik daarna vergeten waar ik mee bezig was. Ik liet me te veel leiden door prioriteiten van anderen en raakte mijn eigen langetermijndoelen steeds meer kwijt. Ik had het gevoel dat ik superdruk was en een volle agenda had. Maar van welke dingen in mijn werk kreeg ik nou eigenlijk veel energie en hoe zorg ik ervoor dat ik de tijd heb om die dingen te gaan doen? Door mijn werk beter te organiseren en te plannen. Dus ik zei ‘ja’ tegen Jet ;-)
Doordat je via beeldbellen contact hebt kan Jet je goed begeleiden en als je dat wilt kun je haar mee laten kijken op je scherm. Ze stelt vragen, geeft tips en kijkt mee hoe je dingen eenvoudiger en sneller kunt vastleggen, organiseren en zo kunt instellen dat je niet steeds afgeleid bent. De sessie waarin Jet me vroeg om in kaart te brengen hoeveel tijd ik kwijt was aan welke taken, gaf veel inzicht. Want de taken die me het meeste tijd kostten, gaven me het minste energie. Ik had de wens om meer zorgorganisaties te bezoeken omdat ik daar energie van krijg, maar ik had het gevoel dat mijn agenda daar te vol voor zat.
Doordat Jet allerlei slimme trucjes, instellingen en maniertjes weet om je werk beter te organiseren ging ik al snel merken dat het beter organiseren van het werk me tijd en ruimte gaf. Ik ben niet super handig met de computer, dus het was prettig dat Jet tijdens de sessies via 'scherm delen' met me meekeek hoe ik bijvoorbeeld mijn agenda, mail en takenlijsten beter kon instellen en organiseren.
Na ongeveer 2 maanden - en zo’n 5 a 6 sessies - heb ik het idee dat ik meer ruimte heb. In mijn hoofd en in mijn agenda. Ik weet wanneer dingen af moeten zijn. Kan makkelijker ‘nee’ zeggen omdat ik zie dat er veel taken liggen. Wat ik vooral heel belangrijk vind; ik heb meer energie en tijd om met nieuwe dingen aan de slag te gaan. Dus uiteindelijk levert het me vooral veel werkplezier op!
Ik was altijd in de veronderstelling dat ik goed kon organiseren en mijn agenda en taken best goed kon plannen, maar als ik nu zie hoe veel meer efficiënter dat kan, zou ik het iedereen aanbevelen om dit te gaan doen. Het geeft rust en ruimte!