"We willen met z’n allen veel te normaal zijn!"
Jet Hasper - Eigenaar Intens Productief
Intens Productief is door mij opgericht toen ik na een burn-out niet meer als campagnemarketeer verder wilde. Het enige dat me nog ontzettend veel energie gaf, was structureren. Ik zie overal processen in, en in mijn werk als marketeer viel me op hoe weinig aandacht we besteedden aan onze processen.
Ik vond het eindeloos inspirerend om te zien hoe anderen daar wel in slaagden. Bijvoorbeeld de mensen van het reclamebureau. Zij kwamen altijd geïnspireerd een creatieve sessie binnen. Fris. Vol energie. Waar wij zelf, als opdrachtgever, veelal in de waan van de dag leefden. Zij hadden zich voorbereid op krachtig denkwerk. Daarna verdwenen ze in een soort creatieve machine en kregen wij als klant iets gaafs terug. Hun proces was zó doelbewust ingericht dat het vóór ze werkte. En wat ze me heel duidelijk lieten zien: denkwerk is ook werk!
Wij daarentegen joegen elkaar op met snelle acties en strakke planningen. En namen geen denkruimte! We deden belangrijke dingen - tussendoor. En het kwam steeds vaker voor dat ik collega’s dringend moest vragen echt nú te reageren, omdat ik het antwoord eigenlijk gisteren al nodig had. Door de waan van de dag liep ik steeds achter collega’s aan voor input en reacties. Dat kostte veel energie, maar wat ik destijds erger vond was dat het de kwaliteit van mijn werk aantastte.
Laat dat voor een bevlogen professional een soort hel op aarde zijn. De kwaliteit van je werk, is waar je ’s ochtends voor opstaat. Ik wilde het maximaal mogelijke neerzetten. Ik deed er daarom alles aan om mijn eigen proces wél in de hand te hebben. Ik was altijd voorbereid, ik had mijn planningen op orde, ik wist wie er op mij wachtte, ik wist op wie ik zelf wachtte, ik kwam overal op tijd en ik leverde wat ik toezegde.
Maar dat was een krachtsinspanning die me leeg trok. Mijn burn-out – weet ik nu – ontstond mede hierdoor. Perfectionistisch presteren, alle touwtjes in handen hebben en altijd een mogelijkheid zien om iets gedaan te krijgen. Ook als die mogelijkheid er eigenlijk niet was. Ik had een heel sterke identiteit ontwikkeld en was in staat om koste wat kost voor resultaat te zorgen.
En ‘koste wat kost’ ging vooral ten koste van mijzelf. Ik werkte vanuit pure wilskracht. Doorzetten, en vooral niet laten zien hoe (kwetsbaar) ik me écht voelde. Want die sterke identiteit was als een muur. Het was niet wie ik écht ben, juist niet. Mijn stoere buitenkant was zelfbescherming tegen de pijn, de eenzaamheid en de schaamte uit mijn jeugd. Ik had van mijn baan mijn identiteit gemaakt, om niet te hoeven voelen. Tot ik die baan verloor.
Mijn baan verliezen was eerst alsof ik mijn identiteit verloor. Alsof het einde daar was. Natuurlijk bleef ik leven, en die ervaring opende mijn ogen. Ik had geen baan meer, ik wist niet meer wie ik was, maar ik wás er nog! Structuren bleek mijn overlevingsmechanisme. Helemaal niet verkeerd, want laat dat het enige zijn waar ik nog energie van kreeg. Ik herinnerde me dat mijn structuur opviel bij mijn toenmalige collega’s. Ze zagen dat onze werkwijze ook anders kon. Beter zelfs. Ik had sommigen zelfs naar de productiviteitstraining gestuurd die ik zelf gedaan had. Gebaseerd op de methode Getting Things Done, van David Allen.
Het is David Allen die me later een enorme zet in de goede richting gaf. Op een congres stapte ik met knikkende knieën op hem af. Ik wilde hem persé iets vragen. De man die een methode ontwikkelde die zó eenvoudig is en daardoor zó knap. Die man had ik op een voetstuk staan.
Ik was al begonnen aan het ontwikkelen van Intens Productief. Een spannende fase, waarin ik ondernemer werd. Ik oriënteerde me op een train-de-trainer-cursus. Misschien kon ik simpelweg trainer worden in de methode waarmee ik zelf ooit gestart was (met David Allen als grondlegger). Maar algauw hoorde ik dat trainers hun eigen visie, of hun eigen kennis, niet mochten toevoegen aan het bestaande materiaal. Dat was echt verboden.
Nou, ik had heel wat aan te vullen! Dus was het duidelijk: ik ging zelf mijn eigen methode ontwikkelen. Zodat ik al mijn kennis kon doorgeven, vanuit mijn eigen visie op productiviteit. Een visie die sterk is bepaald door de worsteling die ik zelf had meegemaakt.
Met knikkende knieën liep ik dus naar David Allen. En verlegen vroeg ik hem (waarschijnlijk met bevende stem): “Hoe ontwikkel ik nou mijn eigen methode?”
Zijn antwoord bracht me op een productief spoor (hoe kon het ook anders). Hij zei: “Ga met mensen werken en ontwikkel het gaandeweg.”
Dus startte ik met een proefpanel. Ik trainde professionals en luisterde ondertussen nauwgezet naar hun vragen, uitdagingen en verlangens. Dat bood me een schat aan informatie en inzichten voor de ontwikkeling van mijn eigen methode.
Maar wat Intens Productief uiteindelijk uniek zou maken kwam uit een andere, verrassende hoek.
In een training contentmarketing pikte ik het principe van ‘werken met vier pijlers’ op. De pijlers geven richting en focus. In de context van contentstrategie: je weet waarover je communiceert, en waarover niet. Dit werken met pijlers voerde ik in eerste instantie door in mijn communicatiestrategie, daarna in mijn bedrijfsvoering, en vervolgens in de opzet van mijn programma. Ook tijdens de sessies met mijn proefdeelnemers begon ik de pijlers te gebruiken. Ik liet ze vier aandachtsgebieden voor hun werk formuleren. Dat bleek vaak een hele uitdaging. Ze kwamen bijvoorbeeld terug met twaalf pijlers, waarna de handen in het haar gingen bij de boodschap dat het er echt maximaal vier mochten zijn.
Maar het werkte! De een na de ander kwam met meer of minder gepuzzel op vier pijlers uit. En belangrijker; de een na de ander noemde dat onderdeel van de training het meest transformerend voor hun werkwijze. Het had de grootste impact. En het werd zodoende een cruciaal onderdeel van mijn aanpak. Op een manier die ik nooit van tevoren had kunnen bedenken. Door het te doen, zoals David Allen me adviseerde, ontstond het.
Werken vanuit je doelen, zoals ik het ben gaan noemen, gaf mij focus in het opzetten van Intens Productief. Het bleek mijn deelnemers enorm te helpen om tot de kern te komen, zoals ik zelf tot de kern moest komen om Intens Productief überhaupt te kunnen bedenken. Een traject van zeker twee jaar, maar een bedrijf en een training die voelen als een levenswerk.
Nu bestaat Intens Productief ruim 4 jaar en heb ik meer dan 100 professionals getraind binnen 20 organisaties.
Ik ervaar zelf enorm veel werkplezier en haal meer voldoening uit het ondernemerschap dan ik ooit gedacht had. Mijn werkweken zijn zo ingericht dat ik erbij floreer. Ik ken mijn eigen voorwaarden en ben productief op mijn eigen unieke manier. Dankzij die visie op productiviteit kan ik mijn eigen(wijze) bijdrage aan de wereld leveren. Net als mijn deelnemers.