Grip op je agenda
Volgens sommigen krijg je grip door ALLES in je agenda te zetten, van reistijd tot uitwerktijd. Als het minimaal 15 minuten (lijkt te gaan) duren, verdient het een plek in je agenda. Laten wij hierin nou van advies verschillen.
Onze ervaring is dat ALLES in je agenda zetten je enorm KLEM ZET. Een blik op je agenda en het idee dat je tussendoor ook nog in- en uit moet ademen wordt bijna ondoenlijk. Daarom adviseren wij om voor RUIMTE te gaan, en wel op de volgende manier:
- Deel je agenda in op PIJLER (een afgeleide van je doelen/ resultaatgebieden) en niet op TAAK. Maak een categorie aan (op kleur!) voor elke pijler.
- Deel je takenlijst (bijvoorbeeld in Microsoft To-Do of Google Keep) in op dezelfde pijlers
- Zorg dat de taken geprioriteerd zijn, zodat je van boven naar beneden kunt werken
- Plan tijd in om aan je pijlers te werken, door een blok in je agenda te zetten
- Tijdens dat blok werk je uitsluitend aan de taken binnen die pijler. Je begint bovenaan de lijst en werkt door tot het uur voorbij is.
- Vink daarna alles dat je gedaan hebt af (geloof me, dat voelt goed!).
Je zult zien dat er ongelofelijk veel uit je handen komt. Het voordeel van een blok in je agenda (in plaats van alle taken afzonderlijk) is dat je veel flexibeler blijft. Als de ene taak plotseling urgenter geworden is dan de andere, hoef je niet in je agenda te schuiven. Je werkt immers je prioriteiten af.